Wat doen kinderen op de speelplaats? In een veilige omgeving spelen ze tikkertje, verstoppertje, ravotten in de zandbak. Spelenderwijs ontwikkelen kinderen zich onder andere op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Voor de toekomstige leiders op het schoolplein heel geschikt, maar voor de managers van nu?
Is in deze tijd een competentiegerichte training nog wel de tool om de huidige populatie managers te ontwikkelen? Zitten de managers zelf nog wel te wachten op een klassieke vaardigheidstraining? Is het nog wel van deze tijd? Maar hoe zorg je er dan voor dat deze populatie zich snel én professioneel ontwikkelt?
Door ervarend en experimenterend te leren, want we onthouden:
- 10% van wat we lezen
- 20% van wat we horen
- 30% van wat we zien
- 50% van wat we horen en zien
- 70% van wat we zelf ervaren
Speciaal voor Capgemini ontwikkelde Kenhardt de business game ‘ArCCChitects’, een tweedaagse simulatie met high impact, in een levensechte context, gericht op de professionele gedragsontwikkeling van people managers. Een omgeving waarin het oké is om fouten te maken en ervan te leren, een ervaring die écht binnenkomt.
Eerst werden de persoonlijke ontwikkelpunten in kaart gebracht door het inzetten van goede diagnostiek. Vervolgens werden gezamenlijke ontwikkelpunten geanalyseerd uit het huidige gedrag en ervaringen. Deze resultaten werden gecombineerd met de speerpunten voor people leadership binnen Capgemini en gekoppeld aan hun core values ‘transparancy’, ‘accountability’ en ‘trust’.
Onze intensieve begeleiding tijdens deze dynamische tweedaagse zorgt ervoor dat deze interventie verder gaat dan feedback op alleen vaardigheidsniveau. In feedbackrooms waar letterlijk even uit de game werd gestapt, werd namelijk ook de verdieping in feedback gezocht en gesproken over persoonlijkheid en drijfveren in relatie tot de people management rol van de deelnemers. ‘ArCCChitects’ fungeert voor de deelnemers als een spiegel; de game laat zien wat ze doen en hoe ze dit doen.
En schoolkinderen? Ja, die doen dat dus ook al in een notendop: afkijken, ervaren en experimenteren… Dus ja, een business game is echt een serieus speelplein voor managers!