13/10/2015
Kenhardt is door Capgemini gevraagd een belangrijke verandering binnen de organisatie te ondersteunen. Had Capgemini voorheen dedicated P-managers, in het nieuwe organisatiemodel is voor een counselors-model gekozen. Iedere Counselor coacht 8 à 10 collega’s en voert operationeel P-management uit. De uitdaging waarvoor we stonden, was om op zeer korte termijn een ‘high impact’ programma te ontwikkelen én uit te voeren. Een programma dat in 2 maanden tijd 140 Counselors op een efficiënte en intensieve wijze moest voorbereiden op hun rol. Een uitdaging die we in samenwerking en co-productie met HR-professionals van Capgemini met succes hebben gerealiseerd.
Best of both worlds
Eerder had Kenhardt voor Capgemini onder andere de trainingscarrousel en de 2-daagse business game ‘ArCCChitects’ uitgevoerd. In een brainstormsessie met Capgemini over hoe we de verandering naar het counselors-model het beste zouden kunnen ondersteunen, kwamen we tot de conclusie dat een optimaal programma zou bestaan uit het benutten van de beste elementen van deze beide concepten.
Aanpak; strakke planning
Vanwege de korte doorlooptijd en het grote aantal Counselors dat het programma wilde doorlopen, was een strakke planning van groot belang. Voor dit grote, belangrijke project werd er vanuit Capgemini een vast aanspreekpunt vrijgemaakt en in optimale samenwerking met het office management van Kenhardt is het gelukt om het project binnen de gestelde tijd te realiseren.
Eerst een goede analyse!
Ter voorbereiding op de training is door iedere deelnemer een online assessment gemaakt. Het assessment bestond uit een zelfanalyse en een persoonlijkheids- en motivatievragenlijst. De resultaten werden door een consultant van Kenhardt tijdens een telefonisch interview besproken en op basis hiervan werd samen met de Counselor de belangrijkste leerdoelen voor de training vastgesteld.
Learning by doing
De leerinterventie bestond uit een intensief middag/avondprogramma waarin de individuele leerdoelen centraal stonden. Elke Counselor had een individueel programma dat bestond uit het voorbereiden van een simulatie, het uitvoeren van een simulatie (5x), het ontvangen van feedback (5x) en het observeren bij een collega (5x). Een programma dat door deelnemers werd omschreven als ‘het springen op een rijdende trein’, waardoor het onmogelijk was om te ontsnappen aan de intensiviteit van deze training. De herkenbare, praktijkgerichte simulaties zijn in samenwerking met Capgemini ontwikkeld en werden gespeeld door professionele rolspelers die de praktijk van Capgemini ook echt kennen. Doordat de training was gebaseerd op de leerdoelen per deelnemer, is ook nadrukkelijk in de individuele leerbehoeften voorzien.
Gestructureerde feedback
Tijdens de simulaties was er steeds een assessor aanwezig, die na afloop één op één feedback gaf.
Hierbij werd gebruik gemaakt van voorgestructureerde observatieformulieren en van video-opnamen die op een iPad werden opgenomen. Elke Counselor had tijdens de training een iPad ter beschikking, die niet alleen gebruikt kon worden voor de video-opnamen, maar waarop ook alle informatie voor de simulaties te vinden was. Aan het eind van de leerinterventie hebben alle deelnemers de informatie en video-opnamen van de iPad verplaatst naar hun eigen device. We hebben de indruk dat daar nog vaak naar gekeken is…
Ervaringen deelnemers
“Op een goede manier bij je lurven gepakt worden.”
“De gesprekstechniekentraining was de meest effectieve soft skill-training die ik tot nu toe gehad heb. Gedurende de dag worden continu je verbeterpunten aangegeven en krijg je de mogelijkheid om hierin te groeien, waardoor je ongelofelijk veel leert. Door het meekijken met andere mensen zie je hoe anderen dingen aanpakken. Hierdoor word je zelf in no-time op gang geholpen met het voeren van lastige gesprekken.”
“De training gesprekstechnieken heeft ervoor gezorgd dat ik meer vertrouwen heb gekregen in mijn nieuwe rol als Counselor. Je krijgt individuele begeleiding door het bespreken van verbeterpunten, die ik weer kon oefenen in de volgende gesprekken.”
Sacha van der Velde, HR Manager, Capgemini:
“Dat 1 en 1 echt 3 kan worden, heeft de training gesprekstechnieken voor Counselors bewezen. Bij het ontwerpen van de training hebben we ons gebaseerd op twee eerder gebruikte (en bewezen) concepten, en daar weer het beste uit gehaald. Dit heeft opgeleverd dat we echt een high impact training hebben kunnen neerzetten, waarbij in relatief korte tijd een enorme groei bij de deelnemers kon plaatsvinden. Het vooraf doen van een assessment en de resultaten daarvan telefonisch bespreken, gaf een hele goede individuele start van de training. Vervolgens werd er op de dag veel geoefend, met uitstekende acteurs en hele kundige begeleiders. De kwaliteit van de training was hoog; niet alleen door de inhoud van het programma, maar zeker ook door de professionaliteit van alle mensen van Kenhardt.”
Neem voor meer informatie nu contact op: